Ty też czasem potrzebujesz wsparcia

Zastanawiałaś się czasem, jakiego wsparcia oczekujesz od osoby, z która jesteś w związku? Myślałaś kiedyś nad tym, jakiego wsparcia może potrzebować Twój partner czy partnerka?
Wiele z nas żyjąc z dnia na dzień, nie zdaje sobie tak bardzo sprawy, czego w związku potrzebuje i co sami dajemy od siebie. Często nie myślimy o tym, co i jak robimy i jaki to ma wpływ na nasze funkcjonowanie jako para. Niestety w tym wszystkim pojawia się zwykle też dużo krytyki i porównywania.

Wszyscy czasem popełniamy błędy. Każdy z nas ma skłonności do oceniania i krytyki. To leży w ludzkiej naturze. Będąc w związku, również bardzo często wytykamy partnerowi czy partnerce jego mankamenty i niedociągnięcia. Częściej skupiamy się na tym, jak bardzo nas coś wkurza, niż na tym, co daje nam spokój i radość.

Rodzaje wsparcia

Badania przeprowadzone w ciągu pięciu lat na grupie 103 par wyodrębniły 4 rodzaje wsparcia

  1. Wsparcie emocjonalne i dbanie o komfort fizyczny
    Do tego typu wsparcia zalicza się wszelkie rodzaje bliskości fizycznej jak przytulanie, głaskanie, trzymanie za ręce, ale też słuchanie.
  2. Docenienie wsparcia, jakie otrzymujemy od partnera
    Tu, zaliczamy okazanie zaufania, zachęcanie do działań, wdzięczność.
  3. Wsparcie informacyjne
    W tym typie wyszczególnia się wszelkie porady, zbieranie informacji, komunikacja między sobą.
  4. Wsparcie w działaniach
    To znaczy wszelkie czynności, które podejmujemy, by pomóc partnerowi poradzić sobie z problemem: przejmowanie obowiązków, dzielenie się zadaniami czy odpowiedzialnością.

Para trzymająca się za ręce.

Różne sytuacje będą wymagały innego podejścia i ukierunkowania naszego wsparcia. Za każdym razem trzeba dostosować wsparcie do rodzaju problemu i sytuacji. Czasem wystarczy wysłuchać, czasem trzeba wyrazić swoją opinię, a kiedy indziej odciążyć od nadmiaru pracy i zobowiązań.

Zmień nastawienie

Co powiesz na to, by bardziej niż na wadach skupić się na trudnościach, z jakimi zmaga się Twój partner czy partnerka? Na jego bolączki, z czym ma problemy, co zaprząta mu umysł.
Skup się na zrozumieniu tego, jak przebiega jego dzień i jak sobie ze wszystkim radzi. Postaraj się okazać swoją pomoc. Nie skupiaj się tak bardzo na jego potknięciach i niedociągnięciach.
Doceniaj go i chwal za każdą rzecz, którą zrobi. Czy to będzie rozładowanie lub wstawienie zmywarki, powieszenie półki w łazience, otwarcie słoika, poradzenie sobie z ciężkim zadaniem w pracy. Chwal partnera za każdą rzecz, która zrobi. Nawet jeśli wydawało, by Ci się, że to, co zrobił, było proste i oczywiste.
Chwalenie i docenianie dodaje energii, daje poczucie spełnienia i zaspokaja potrzebę bycia potrzebnym. To bardzo ważne, szczególnie dla mężczyzn, by czuć się potrzebnym i ważnym dla bliskich.

Poproś o wsparcie partnera

Z pewnością czasem masz takie dni, które sprawiają, że masz ochotę rzucić wszystko i już więcej do tego nie wracać. Masz poczucie, że stoisz w miejscu i nie wiesz co dalej. Czujesz się bezsilna i przytłoczona wszystkim, co Ci się przydarza. Zatrzymaj się wtedy i zaobserwuj, co czujesz. Czy jest coś, co byś zmieniła w swoim dniu, gdybyś mogła?

Powiedz chłopakowi czy mężowi, o tym, jak się czujesz. Proszenie o wsparcie nie oznacza poniesienia porażki. To oznacza tylko tyle, że czasami każdemu jest trochę ciężej zmagać się ze swoją codziennością. Prosząc partnera o pomoc, okazujesz mu w ten sposób zaufanie. On poczuje wtedy, że jest dla Ciebie ważny, bo to do niego zwróciłaś z problemem.

Określ, co najbardziej pomogłoby Ci w tej sytuacji? Czy chciałabyś mieć wieczorem trochę czasu w spokoju, tylko dla siebie, a mąż zająłby się w tym momencie domem i dziećmi? Może wystarczy Ci rozmowa i wyżalenie się. Może potrzebujesz, by ktoś Cię zwyczajnie wysłuchał, byś mogła wyrzucić z siebie wszystko, co się w Tobie nazbierało. Gdy przyjdziesz z pracy do domu, powiedz mężowi, że miałaś zły dzień i powiedz mu, co poprawi Ci nastrój.

Para przytulająca się

Mężczyźni i trudne sytuacje

W ciągu dnia bardzo dużo rzeczy zaprząta nam głowę i zabiera naszą energię. Bywa, że dzieje się to kosztem naszej relacji z druga osobą. Szukając i obserwując te rzeczy, które dzieją się na co dzień w życiu Twojego partnera czy partnerki, pomoże Ci lepiej zrozumieć jego perspektywę i jego punkt widzenia. Im lepiej będziesz rozumieć partnera, tym lepiej i bardziej świadomie będziesz mogła pracować nad waszym związkiem.

Mężczyźni niestety są słabsi psychicznie od kobiet. Statystycznie faceci mają dużo większe skłonności do nałogów, agresji, czynów samobójczych, popełniania przestępstw i ogólnie nieradzenia sobie w sytuacjach podbramkowych. Powodem tego jest fakt, że za stany depresyjne u ludzi odpowiada prawa półkula mózgu — czyli ta, która jest bardziej aktywna u większości mężczyzn. Wsparcie to jeden z kluczowych aspektów w relacjach. Dlatego też bardzo ważne jest, by wspierać swojego partnera, by mógł normalnie funkcjonować, by miał poczucie sensu i sprawczości.

Unikaj negatywnych myśli

Za wszelką cenę wzbraniaj się przed podsycaniem negatywnych sytuacji, mówiąc np.: “Nie rozumiem, jak mogłam się z Tobą związać”, “przecież Ty niczego nie potrafisz zrobić” nic nie umiesz naprawić”. To na czym skupiasz swoją uwagę, będzie bardziej rosło w Twojej głowie.

Nasze zachowanie zawsze podąża za myślami, bez względu na to, czy te myśli są nasze, czy cudze. Dlatego ważne jest, by akcentować dobre myśli i zachowania, a niwelować te złe. Skupiaj się na tym, co dobrego mimo wszystko możesz wyciągnąć z sytuacji, jaka Ci się przydarzyła. Wyobraź sobie, że wszystko, co Ci się przytrafia nie dzieje się bez powodu. Nawet gdy pozornie tego nie widzisz. Postaraj się znaleźć ten powód.


Jak jest u Ciebie w tej kwestii? Wiesz jakiego wsparcia potrzebujesz? Wspierasz swojego partnera/partnerkę? Potrafisz poprosić o wsparcie, gdy go potrzebujesz? Daj mi znać w komentarzu pod wpisem. Jestem bardzo ciekawa.

Dodaj komentarz